Over de methode

Veiligheidscultuur creëren vraagt om een gestructureerde aanpak. Zien Handelen Leren wordt geïmplementeerd in vijf stappen.

Commitment

Wanneer directie en management veiligheid serieus nemen en dit thema een vaste plek geven in hun langetermijndenken, ontstaat er ruimte om écht anders te gaan werken. Die toewijding aan de top is essentieel om beweging in de hele organisatie op gang te brengen.

Maar commitment alleen is niet genoeg. Veilig gedrag krijgt pas betekenis als het verweven zit in de manier waarop een organisatie werkt. Dat vraagt om heldere keuzes: houd het eenvoudig, overzichtelijk en toepasbaar. Door ‘Zien Handelen Leren’ onderdeel te maken van de organisatiedoelstellingen, ontstaat er richting en focus. Minder is dan vaak meer.

1 COMMITMENT DIRECTIE (3)

Veiligheid zichtbaar houden

Een belangrijke schakel zijn de mensen die veiligheid zichtbaar en bespreekbaar houden. Veiligheidsambassadeurs vervullen daarin een sleutelrol. Ze zijn aanwezig op de werkvloer, luisteren, signaleren en stimuleren. Als laagdrempelig aanspreekpunt helpen zij om veiligheid op een natuurlijke manier onderdeel te laten zijn van het dagelijks werk.

Om die rol goed te vervullen, krijgen ambassadeurs de juiste bagage mee. Ze worden opgeleid in het gedachtegoed van ‘Zien Handelen Leren’ via een train-de-trainer aanpak, zodat zij hun kennis en aanpak ook weer kunnen overdragen aan collega’s. Op die manier groeit de beweging van binnenuit.

Het is belangrijk dat veiligheid niet afhankelijk blijft van losse initiatieven. Door ‘Zien Handelen Leren’ te verankeren in processen en overlegstructuren, en bijvoorbeeld te werken met meldpunten of praktische tools, blijft de aandacht voor veiligheid levend. Zo wordt het niet iets extra’s, maar juist iets vanzelfsprekends.

Training Zien Handelen Leren

"Het is eigenlijk veel eenvoudiger dan ik dacht, maar je moet het maar nét weten."

- Deelnemer Zien Handelen Leren

Training Zien Handelen Leren 02

"Werken met deze methode heeft me geleerd om anders te kijken naar veiligheid."

- Deelnemer Zien Handelen Leren